Sklep on-line
Kategorie
blog.dajar.pl : Małe przyjemności : Zdrowe nawyki żywieniowe. Jak je wprowadzić?

Zdrowe nawyki żywieniowe. Jak je wprowadzić?

To, co zjadamy w ciągu dnia składa się na całą naszą dietę, a dieta z kolei ma znaczący wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie, dlatego też niezbędne jest uważne spoglądanie na codzienne posiłki. Jak zmienić nawyki żywieniowe i wprowadzić zdrowe elementy do codziennej kuchni?

Małe przyjemności / 22 Marzec 2017

Wielkimi krokami zbliża się wiosna. Jest to doskonały moment na wprowadzenie wielu pozytywnych zmian w naszym życiu, które z całą pewnością zaowocują dobrym samopoczuciem i zdrowiem. Wiosna to nie tylko czas wielkich porządków, to również czas, gdy można rozpocząć próbę zmiany nawyków żywieniowych. Wbrew pozorom nie jest to tak trudne, wystarczy tylko pamiętać o kilku złotych zasadach.

Współcześnie coraz więcej czasu spędzamy w biegu – pogoń za pracą, obowiązkami, realizacją planów i marzeń sprawia, że nie zawsze istnieje możliwość zatrzymania się. Efektem tego pośpiechu jest najczęściej rezygnacja ze zdrowego trybu życia – własnoręcznie przygotowywane posiłki zastępują przekąski kupione na mieście, spokojne popołudnie z ulubioną herbatą w kubku jest zamienione na szybki i niezdrowy napój energetyczny. Czy na pewno jest to dobre rozwiązanie? Zdecydowanie nie, dlatego też, warto zwolnić i spróbować zmienić swoje nawyki.

65500_65501_65502.jpg

To, co zjadamy w ciągu dnia składa się na całą naszą dietę, a dieta z kolei ma znaczący wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie, dlatego też niezbędne jest uważne spoglądanie na codzienne posiłki. Jak zmienić nawyki żywieniowe i wprowadzić zdrowe elementy do codziennej kuchni?

Pierwszym krokiem powinna być analiza codziennego jadłospisu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić, co najczęściej jesz, jakie posiłki spożywasz, to warto założyć sobie dziennik, by codziennie zapisywać to, co jemy. Prowadzenie zapisków to doskonały sposób na znalezienie tych elementów z których warto zrezygnować, ponieważ mając możliwość całościowego spojrzenia na sytuację, dużo łatwiej jest uświadomić sobie zmiany, jakie trzeba będzie wprowadzić.

Kluczem do zmiany jest regularność. Bardzo ważne jest pamiętanie o fakcie, że organizm czerpie energię z pożywienia dostarczanego na bieżąco. Częstym problemem jest brak czasu na przygotowywanie i regularne spożywanie posiłków. Wystarczy jednak skorzystanie z lunch boxa by o odpowiedniej godzinie, nawet w pracy, móc bezproblemowo zjeść pełnowartościowy posiłek zamiast przekąski kupionej w pobliskim barze. Przygotowywanie i przechowywanie posiłków w pojemnikach kuchennych znacznie ułatwia wprowadzenie zdrowej diety, gdyż eliminuje to potrzebę kupowania gotowych, przetworzonych produktów.

Od dziecka powtarzane jest hasło, że śniadanie, to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Jest to całkowita prawda i jakiekolwiek próby obalenia prawdziwości tego stwierdzenia kończą się niepowodzeniem. Jednakże, w związku z częstym brakiem czasu pomijamy śniadanie lub zastępujemy je szybką, słodką przekąską i łykiem kawy. Zmiana nawyków żywieniowych powinna również objąć znalezienie dodatkowych 15 minut o poranku na śniadanie, gdyż jego brak sprawia spadek glukozy we krwi, co prowadzi do szybkiego zmęczenia. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie zasady „15 minut mniej wieczorem = 15 minut więcej rano”.

Nie należy zapominać o znaczeniu wody w codziennej, zdrowej diecie. Każdego dnia, o każdej porze i w każdym miejscu warto mieć przy sobie butelkę z wodą. Powinna ona zastąpić różnego rodzaju słodkie napoje i towarzyszyć nam w każdej chwili. Zapotrzebowanie organizmu jest bardzo duże, a skutki niedoboru wody mogą być naprawdę niebezpieczne. Zwróć uwagę, czy nie męczą Cię bóle głowy, kłopoty z koncentracją i snem. W zależności od aktywności fizycznej w ciągu dnia, dorosła osoba powinna przyjmować przynajmniej 2-3 litry wody, więc, zasada jest prosta: woda zawsze musi być pod ręką.

dzbanek-tivoli-1-6-l-luminarc.jpg

Wiele osób uważa, że zdrowa dieta to surowa marchewka, zielona sałata i szpinak oraz gotowanie na parze, a ponadto, że przygotowywane posiłki są pozbawione jakichkolwiek przypraw, przez co są bez smaku. Jest to jeden z największych mitów, który skutecznie zniechęca większość osób, które próbują wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe do swojej kuchni. Nie należy obawiać się, że zdrowe jedzenie jest niesmaczne, mdłe, nudne , a jego przygotowanie wymaga dużo czasu. Chcąc wprowadzić zmiany w swojej kuchni, a co za tym idzie, również i w życiu, warto mieć pozytywne nastawienie. Można eksperymentować z nowymi składnikami i smakami, można również wybierać bezpieczne, znane produkty, lecz przygotowywać je w zdrowy sposób. Slow food to nie tylko sposób na dążenie do idealnej sylwetki, to również czerpanie pozytywnej energii z samodzielnego przygotowywania posiłków, które korzystnie dla nas działają. Wiele osób jest wzrokowcami, dlatego też warto zadbać, by przygotowywać przyjemnie wyglądające posiłki i podawać je na ulubionej zastawie.

Na pewno wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych do Twojej kuchni nie będzie trudne. Wiosna, to czas, gdy dostęp do świeżych i zdrowych produktów będzie coraz łatwiejszy. Czy to nie jest najlepszy moment, by na talerzu pojawiło się coś smacznego i zdrowego?